Review: Lazuardi - Nasz




Penulis: Nasz 
Penerbit: Jemari Seni 
Cetakan: Pertama – September 2012 
ISBN: 978-967-5118-85-2 
Harga: rm 23 
Helaian: 629 m/s



Baca KU
LAZUARDI mengisahkan tentang Anaz yang dilayan macam orang gaji oleh mama dia sendiri. Macam-macam kerja rumah Anaz kene buat daripada mengemas, membasuh hinggalah memasak. Pendek kata semualah dia kene buat. Adik tiri Anaz si Lily dan mama dia duduk rumah goyang kaki je.

Anaz ni ada kawan baik, lelaki, nama dia Odie. Diaorang ni dah berkawan sejak dari tadika lagi. Kebetulan rumah Odie ni sebelah rumah Anaz dan balkoni bilik diaorang ni bertentangan. So sacara automatiknya Odie ni dah dijadikan tempat untuk Anaz meluahkan perasaan bila dia ada masalah.

Nueq (adik tiri Anaz, abang kepada Lily) ada seorang kawan yang selalu datang rumah diaorang, nama dia Shark. Shark ni memang suka datang lepak-lepak kat rumah Nueq lepas habis sekolah... bukan setakat lepak je... siap menjamu selera lagi. Sebenarnya, Shark ni dah tangkap cintan dengan Anaz walaupun umur dia lagi muda dari Anaz.

Hidup Anaz yang dah sedia bermasalah bertambah-tambah masalah... masalah... masalah... bila muncul watak Ain yang bermuka suci murni macam snow white tapi hati kalah witch. Ain ni sepupu dengan Lily dan Nueq... sebelah arwah mak diaorang. Abah Anaz ambil Ain tinggal dengan mereka lepas ayah dia meninggal sebab dah tak ada sapa nak jaga si Ain ni.

Sejak adanya Ain ni... beberapa kejadian pelik terjadi pada Anaz hingga Anaz kene halau dari rumah. Hubungan Anaz dengan Odie pun semakin renggang. So, nak tahu kejadian pelik apa yang berlaku pada Anaz, siapa dalang disebaliknya serta siapa yang menjadi hero penyelamat Anaz... jeng, jeng, jeng... kene baca sendiri la... la... la.



Rasa KU
Dalam blog Nasz (nasz-h,blogdrive.com) kisah ni diberi tajuk ANAZ... ada la juga kaitannya... memang cita pasal Anaz sebagai watak utama. Tetapi bila dah diterbitkan dalam versi cetak, tajuknya diubah kepada Lazuardi.

Perkataan Lazuardi membawa dua maksud yang berbeza. Pertama, sejenis galian berwarna biru tua yang terdiri terutama daripada lazurit dan digunakan sebagai batu permata dan bahan cat. Kedua, warna biru tua seperti lazuardi macam tu la... mcm tak ada kaitan langsung dengan kisah yang disampaikan... bukan tak de langsung... ada la sikit... warna batu cincin kahwin Anaz warna lazuardi... rasanye itu je la kot... hehe

Sedih cita ni bila baca kesusahan yang terpaksa ditanggung Anaz... nak berjurai air mata ni. Tapi ada juga part-part yang meleret-leret... jadi bosan. Nasib baik ada hero penyelamat keadaan dengan ayat gila-gila tapi sweet. Siapa?... of course la Odie n Shark (nama panggilan pun dah macam nama watak cartoon).

Apa-apa pun best cite ni... sedih tapi masih santai. Mungkin cara penulisan Nasz yang lain daripada yang selalu penulis-penulis lain ketengahkan yang membuatkan cerita ni jadi unik. Penggunaan perkataan aku sebagai ganti diri dan juga sebagai permulaan ayat... bunyinya agak kasar... ada orang tak berapa gemar dengan gaya penulisan seperti ini... tapi cara Nasz bermain kata-kata... walaupun kasar... tapi sempoi jer... terpulanglah kepada setiap individu untuk menilai... ada yang kisah dan ada juga tak...

Tapi gaya penulisan seperti ini macam dah jadi trademark Nasz. Sebab novel Seewt n Sour pun gini la juga gaya penulisannya... aku sana... aku sini... bila banyak guna perkataan aku ni... masa baca... kadang-kadang rasa macam baca diari orang plak... hehe... perasaan AA je kot... ngee

Cuma ending cerita ni macam tergantung sikit... sikit jer... yang pasti Anaz bahagia... watak tak waras Ain tu macam melampau sangat... kalau mak Anaz tu AA faham la jugak, tapi si Ain ni macam tak patut langsung... lebih sudu dari kuah... bila masa la Ain the witch tu pikir idea-idea bombastik macam tu untuk kenekan Anaz...hmmm.

Apa yang AA dapat tangkap apa yang cuba disampaikan Nasz dalam Lazuardi...

Tanggungjawab sebagai anak - Parents kita tetap parents kita, kita kene layan dengan baik walaupun layanan mereka terhadap kita tidak baik sebab itu dah jadi tanggungjawab kita. Tentang layanan buruk mereka terhadap kita dulu, itu adalah masalah mereka. Seperti watak Anaz, walau teruk macam mana pun layanan mama terhadap Anaz dari kecil hinggalah dia dewasa, Anaz tetap layan dan menjaga mamanya dengan baik terutama ketika mama dia sakit.

Lagi ape ye... rasenya itu je kot, yang lain itu macam biasa2 je. Oo ye... kita hendaklah sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada. Elakkan rasa cemburu dan dengki dengan orang lain kerana sikap itu akan memakan diri kita sendiri suatu masa nanti... macam Ain tu la... kan dah kene tangkap dengan polis... nak kata apa lagi.


~ NovelLikeAMysteryBox ~
~ afinarif ~


Sinopsis Kulit Buku
Mama Anaz tak pernah layan dia macam anak sendiri walaupun hakikatnya nama dia terletak sebagai ibu dalam surat beranak. Boleh dikatakan, semua jenis kerja rumah diserah sepenuhnya untuk dia buat dah mengalahkan orang gaji. Tempat dia mengadu hanyalah pada Odie, jiran depan bilik merangkap member baik sejak tadika. Apabila dia mengeluh, Odie akan ajak kahwin.

“Awak... jomlah kahwin dengan kita.”
“Kahwin tu apa?”
“Kahwin tu maknanya baling bunga.”
“Kita nak dapat bunga, tak nak baling-baling bunga.”


Tapi, betul ke Odie itu jodohnya? Sebab Si Shark ni pun suka buat dia sakit kepala. Hujan tidak, ribut tidak, tiba-tiba...

“Kita kahwin nak?”
“Haa?”
“Tunang?”
“Haaa?”
“Jadi girlfriend saya?”
“Haaa?”
“Saya serius ni.”


‘Putera’ manakah yang akan menyelamatkan ‘Si Cinderella’ ini? Memanglah hidup dia malang, tapi perlu ke dia jadi beban kepada orang lain untuk menyenangkan hidup dia sendiri?

***

NASZ mencoretkan kisah suka, duka, pahit, manis dan maung kehidupan Si Anaz dalam Lazuardi dengan gaya santai dan warna-warni yang mempesona kita untuk terus menatap tinta hingga ke akhirnya. 
 
 
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...